دیدگاههایی درباره ثبت «روز قصه و قصهگویی»
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۱۲۳۰
محمدرضا شمس ثبت روز سیام آذر به عنوان روز «قصه و قصهگویی» را اقدامی پسندیده دانست که موجب نزدیکی خانوادهها و فرزندانشان میشود. محمدرضا یوسفی نیز این اقدام را ضرورتی انکارناپذیر خواند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در پی پیشنهاد فاضل نظری، رییس هیاتمدیره و مدیرعامل کانون برای ثبت روز سی آذر به عنوان روز قصه و قصهگویی در تقویم رسمی کشور، محمدرضا شمس تخصیص روز ۳۰ آذر به عنوان روز «قصه و قصهگویی» را اقدام ارزشمندی دانست و گفت: اختصاص دادن روزی به نام روز «قصه و قصهگویی» سبب خواهد شد که پدر و مادرها حداقل در این روز خود را مکلف بدانند که برای بچههایشان وقت بگذارند و برای آنان قصه بگویند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نویسنده کتاب «یک سبد سیب» سپس گفت: هنر قصهگویی هنری است که ارتباط بین نسلی را ایجاد میکند و عاملی است که میتواند به توسعه صنعت چاپ کمک کند، چون اغلب مادر و پدرهایی که قصهگویی نمیدانند با این روش به سمت کتابهای قصه و آموزش قصهگویی کشیده خواهند شد. اینکه ما شب یلدا را به نام «قصه و قصهگویی» در تقویم ملی خود اختصاص دهیم، خیلی پسندیده است، به ویژه که شب یلدا طولانیترین شب سال است و ما بر حسب سنت این شب را جشن میگیریم و مطابق با همین سنت دیرینه خود دور هم جمع میشویم و برای هم قصه میگوییم.
نویسنده کتاب «طوطی و بقال» افزود: قصهگویی هنری است که به واسطه آن، سه، چهار نسل در شبی از شبهای سال (شب یلدا) دور هم جمع میشدند و یک نفر با قصههایش و قهرمانهای داستانهایش این نسلها را به هم نزدیک میکرد. سه، چهار نسل با موفقیت قهرمان داستانها خوشحال و با شکست او ناراحت میشدند. اینطوری ارتباط بین نسلها حفظ میشد؛ موضوعی که والدین امروزی کمتر به آن فکر کرده و میکنند.
پدیدآورنده کتاب «تو مادر منی؟» گفت: در شرایط فعلی تلویزیون و فضاهای مجازی باعث شده است تا ارتباط بین نسلها از بین برود. چه خوب است که با نامگذاری ۳۰ آذر به نام «قصه و قصهگویی» حداقل پدر و مادرها خود را مکلف کنند تا در این شب برای بچههایشان قصه بگویند و قصه بخوانند.
نویسنده کتاب «قصههای سَر و ته» تاکید کرد: البته قصهگویی هنری است که پدر و مادرهای امروزی کمتر با آن آشنا هستند و شاید در این میان لازم باشد کتابهای قصه و قصهگویی رواج بیشتری پیدا کند و از این منظر صنعت نشر به تکاپو بیفتد. اختصاص روزی به نام روز «قصه و قصهگویی» به تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت ارزشمند و خوبی است که میتواند به پیوند بین نسلی منتهی شود و سنت دیرینهای را احیا کند.
ثبت روز ۳۰ آذر به عنوان «قصه و قصهگویی»؛ ضرورتی انکارناپذیر
محمدرضا یوسفی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان نیز گفت: به نظر میرسد اگر چه نطفه هنر قصهگویی در اعصار آغازی به ویژه در دوره زراعی بسته شده است ولی همچنان به منظور پاسداشت زمین که منشاء رزق و روزی انسان است درخواست روزی به نام «قصه و قصهگویی» در تقویم ملی درخواست زیاد از حدی به نظر نمیرسد.
نویسنده رمان «عکس یادگاری بگیریم» با اشاره به تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ثبت روز ۳۰ آذر به عنوان روز «قصه و قصهگویی» در تقویم ملی گفت: اگرچه هنر قصهگویی بذر وجودی خود را در اعصار آغازین به ویژه دوره زراعی به ودیعه گرفته است یعنی زمانی که زندگی مردم به واسطه تامین گندم از دل خاک تامین میشد و انسان آن دوره با اندیشیدن در مورد آنچه طبیعت برای او رقم میزد، دست به این انتخاب زده و با فکرکردن شب یلدا را برای قصهگویی انتخاب کرده است ولی با توجه به اینکه در حال حاضر هم این نیاز به جای خود باقی است و ما همچنان نیازمند زمین برای تامین معاش و دانایی برای حفظ داراییهایمان هستیم و قصه و قصهگویی ابزار زایش و انتقال این مهم است به نظر میرسد ثبت روز ۳۰ آذر به عنوان «قصه و قصهگویی» در تقویم ملی ضرورتی انکارناپذیر بهشمار میآید.
خالق کتاب «فندق و کار بزرگ» تاکید کرد: قدمت شب یلدا به عصر میترائیسم برمیگردد یعنی سالها پیش از مسیحیت. چنان که میبینیم همیشه چند شب پس از شب یلدای ما مسیحیان هم به نام شب کریسمس جشن خاصی را برگزار میکنند. این هنر در ایران از هنرهای کهن و باستانی است و سنگینی فرهنگی و قدمت این شب بسیار زیاد است. امروز هم با وجود تمام پیشرفتهای فناوری، ما نیازمند حفظ هنر قصهگویی هستیم. چه هنرهای مفرح امروزی ما هم مثل گیمها و... زادگاهشان همان هنر قصهگویی است.
پدیدآورنده کتاب «وقت قصّه من را صدا کن» تصریح کرد: قصهگویی در فرهنگ فولکلوریک اتفاقی بوده است که اغلب در شبها رخ میداد و بیشتر قصهگوییها در میان عشایر و مردم، شبهنگام بوده است؛ یعنی زمانی رازآلود و پر از هیبت. یکی از دلایل رازآلود بودن این است که مردم و عشایر در شبها به آمال و آرزوهایشان در قالب قصهها جان میدادند. در همین شبها بوده که مردم و عشایر با جمع شدن به دور روشنایی اجاقی، به آرزوها و امیالشان در قالب داستانها شکل میدادند و با الهامگیری از تاریکی شب، نطفه بهترین قصهها را میبستند. قصههای زیبا و اندیشیدهشده عمدتاً در دل شبها زاده شدهاند. شاید همین موضوع باعث شده در اعصار گذشته مردم تا دمدمای صبح به دور همدیگر جمع شوند و قصه بگویند.
خالق کتاب «وقتی تاریخ آلزایمر میگیرد» با تاکید بر اینکه قصهگویی ماحصل تلاش اندیشهشده انسان عصر آغازی به ویژه دوره زراعی است گفت: قصهگویی با زمین و گندم که نماد معیشت انسان است، در ارتباط بوده و هست. این شب در واقع حیات خود را مدیون طبیعت است؛ طبیعتی که سه ماه میآساید تا بتواند نویدبخش بهار دیگر باشد و نامگذاری آن به درستی صورت گرفته است.
محمدرضا یوسفی اظهار کرد: در فرهنگ ما شب یلدا یعنی شب قصهگویی و چه کاری خردمندانهتر از اینکه ما بتوانیم با نامگذاری این شب به عنوان «روز قصه و قصهگویی» در روزشمار زندگی خود، یعنی تقویم سالانه، آن را برای همیشه حفظ کنیم. امیدوارم این کار که زمانی از سوی اعصار پیشین با خرد و اندیشه جان گرفته با تدبیر مسئولان حاضر بتواند رنگ و بوی بهتری به خود بگیرد و ماندگارتر شود و همه ما در هر خانهای که هستیم به این نتیجه برسیم که باید در شبی مثل «شب یلدا» تلویزیونها را خاموش کنیم و در کنار یکدیگر بنشینیم و قصه بگوییم و از قصههایمان لذت ببریم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: روز قصه و قصه گویی محمدرضا شمس محمدرضا یوسفی قصه و قصه گویی آذر به عنوان تقویم ملی عنوان روز هنر قصه گویی روز ۳۰ آذر ۳۰ آذر بین نسل ثبت روز شب یلدا قصه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۱۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند
تعدادی از کاندیداهای دومین دوره انتخابات مجلس دوازدهم با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به ارائه دیدگاههای خود پرداخته و به سوالات خبرنگاران ایسنا پاسخ دادند.
به گزارش ایسنا، مجتبی زارعی از اعضای لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و سمیه گلپور کاندیدای لیست شورای وحدت اصولگرایان از جمله کاندیداهای دومین دوره انتخابات مجلس دوازدهم هستند که با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به شرحی که میخوانید به ارائه دیدگاهها و برنامههای خود پرداختند.
مجتبی زارعی
با فربهی در قانونگذاری مواجه هستیم. قانونگذاری ما هوشمند نیست
مجتبی زارعی از اعضای لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره جایگاه ادوار اخیر مجلس در زمینه قانونگذاری و نظارت، اظهار کرد: طبق قانون اساسی، نهاد تقنینی سه ویژگی تقنینی، نظارت و نمایندگی را بر عهده دارد ولی در قسمت اول حجم عظیمی از وضع قانون داریم، قوانینی که بعضا معارض هم و ناسخ و منسوخ هم هستند و با فربهی در قانونگذاری مواجه هستیم. قانونگذاری ما هوشمند نیست.
وی ادامه داد: در مجالس مختلف که در اختیار اصولگرایان یا اصلاحطلبان بوده است، متناسب با حوزه نفوذ برخی رجال، متناسب با حوزه لابی برخی مناطق و متناسب با لابی برخی صنوف، قانون وضع شده است که نتیجه آن این شده که معاونت تنقیح قوانین در مجلس درست شده است. ضمن اینکه این معاونت قدری راهگشاست ولی مساله را باید از اساس حل کرد. قانون باید مانع و جامع باشد.
این داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: باید به نقش نظارت پارلمان اشاره کنم. گروههای سیاسی که اغلب حاکمیت مجلس را در اختیار گرفتهاند نسبت به حوزه نفوذ خود سکوت داشتهاند. نسبت به وزرا و دولتهای همسو و هم گفتمان خود سکوت داشتهاند یا مماشات کرده یا به وزیری من غیر حق رای اعتماد دادهاند و این اقدمات اثر وضعی بر کل کشور دارد و قابل جبران نیست.
زارعی با بیان اینکه «معتقدم نظارت مجلس هم زیر سوال است»، تصریح کرد: اما نکته دیگری هم وجود دارد که من از آن به عنوان بحران نمایندگی یاد میکنم. ما در کشور بحران نمایندگی داریم. من درباره جناح خاصی صبحت نمیکنم. قانون اساسی خود نمایندگی را هم جزو وظایف مجلس میداند ولی این نمایندگی خوب شکل نمیگیرد. نظام اداری ما نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است اما اگر مردم را نمایندگی نکنیم، مردم سالاری ما به مخاطره میافتد. خیلی وقتها ما به سمت ساختارها غش میکنیم در حالیکه افراد باید نمایندگان مردم باشند.
وی خاطرنشان کرد: ضمیر حرف من به نمایندهای برنمیگردد که از من بهتر بوده و الان به مجلس راه یافته، نیست ولی باید اشاره کنم که در این سالها مردم تهران نمایندگی نشدهاند. اگر قرار بود این مردم نمایندگی نشوند چرا بیشتر از همه استانها، مردم تهران در مجلس نماینده دارند؟ مناطق ۲۲ گانه تهران ۳۰ نماینده خود را نمی بینند. ما اسلامشهر، پردیس، ری و شمیرانات داریم اما مردم نمایندگی نمی شوند. این نمایندگی چطور است؟ اولا تعامل و ارتباط و بعد وجود گوشهای شنوا. از سویی من اعتقاد به خطر افتادن جامعه مدنی در ایران و نحیف شدن مردم سالاری دارم. به خودم تذکر میدهم که اگر وارد مجلس شدی، حق نداری دفتر کاری در داخل ساختمان حفاظت شده پارلمان داشته باشی. آن ساختمان پروتکلهای امنیتی مخصوص به خود دارد اما آیا پروتکل امنیتی مشمول نمایندگی هم می شود؟
وی درباره این دیدگاه که افول جایگاه مجلس را به عملکرد شورای نگهبان نسبت میدهند، گفت: من این موضوع را قدری بازتر می کنم. ما قبل از اینکه سراغ شورای نگهبان برویم که وظایف قانونی دارد باید این را بررسی کنیم که تا چه حد نمایندگی مردم در احزاب و جریانهای سیاسی ریشه دارد؟ آیا برخی احزاب که ادعای باز نبودن شرایط سیاسی کشور را دارند، مردم را نمایندگی میکنند؟ من ساختارها را نقد کردم اما آیا احزاب مرم را نمایندگی میکنند؟ امروز احزاب یکی از فراریهای وزارت کشور هستند چون توان برگزاری یک مجمع عمومی ۱۰۰ نفره را ندارند، چون کادرسازی آنها زیر سوال رفته و تشکیلات آنها به بت تبدیل شده است. من یک راهحل دارم و به دوستان اصلاح طلب و اصولگرا این توصیه را میکنم که دست از فرافکنی بردارند. رابطه آنها با مردم ضعیف است. آنها قرار بود حلقه واسط مردم و حاکمیت شوند. منظور من از حاکمیت، ساختارهاست نه نظام.
زارعی افزود: من یک راه حل اندیشگانی و یک راه حل اجرایی دارم. مجلس آینده هم به اندیشه و هم اجرا و کار جمعی نیاز دارد. باید بازاندیشی در مفهوم حزب ایرانی داشته باشیم. در همین راستا اصولگرایی و اصلاحطلبی به لحاظ اندیشگانی نباید دنبال حذف یکدیگر باشند. به روحیه تعاون و کار جمعی و حرکت براساس نظام مسائل ملی و منطقه ای و تقویت مردمگرایی در مقابل دیوانسالاری نیاز است. در این شرایط در اجرا ، جناحهای سیاسی ما محل نزاع واقع نمیشوند بلکه گمشده ما کار و تولید خواهد بود.
زارعی همچنین درباره برنامههایی که مجلس دوازدهم برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی میتواند وضع کند، اظهار کرد: امروز بزرگترین مرگ بر آمریکای ما «کار» است. برای تقویت اقتصاد و معیشت مردم، باید گروههای مدنی، جریانهای کارفرمایی، کارگری، تولیدی و شرکتهای دانش بنیان را در برابر ساختارها تقویت کنیم. مزیتهای نسبی استانها باید دیده شود ولی این مساله آسیب دیده است. مزیتهای نسبی استانها فرآوری نمیشود. ما نیازمند نسل جدیدی از شهرکهای صنعتی هستیم. پارکهای علم و فناوری شکل گرفته ولی این موجب شکلگیری منظومهای از شرکتهای دانش بنیان خرد نشده است.
این داوطلب انتخابات مجلس افزود: وزارت خارجه ما تعریف درستی از سفیر ندارد. کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه باید سفیری انتخاب کنند که او بتواند ظرفیتهای ایران را نمایندگی کند. تنفس اقتصادی استانهای ما از طریق کشورهای همسایه ممکن است ولی ما چه میکنیم؟ دولت و مجلس باید بداند سفیر سرایدار ما و مسئول ساختمان نیست بلکه سفیر ما مسئول مرکبات و منابع ما هم هست. آیا سفرای ما در دولتهای اصولگرا و اصلاح طلب اینگونه انتخاب میشوند؟ من که چنین خبری ندارم.
زارعی همچنین گفت: حرف من این است که سفیر چرا نباید توسط نهادهای فرادستی مورد ارزیابی قرار گیرد چون او می خواهد همه مسائل کشور را نمایندگی کند؟ ممکن است کسی بگوید شما چیزی از تفکیک قوا نشنیدهاید. چرا من شنیدهام ولی سفیر نماینده ایران است و بنابراین کمیسیون امنیت ملی مجلس، دولت و ساختارهایی از حاکمیت باید ارزیابی کنند که آیا این فردی که می خواهد سفیر شود، توانایی نمایندگی بخش های اقتصادی، بازرگانی، مدنی و همه حوزه ها را دارد؟
وی افزود: از سویی برای رونق تولید و حل مشکلات اقتصادی دانشگاههای ما باید با حوزه سرزمینی ارتباط برقرار کنند نه اینکه دانشگاه کشاورزی ما در قطب کشاورزی، فارغالتحصیل بیکار تحویل دهد. دانشگاه ما باید مهارت آفرین باشد نه مثل الان. رهبری چند بار در این زمینه تذکر دادهاند ولی کسی گوش نداده است. چون نظارت در مجلس ضعیف است، سوال نمیشود که چرا خروجیهای دانشگاه ما مسالهمحور و مهارت آفرین نیست. ما باید دست جامعه مدنی علمی و مهارتی در حوزههای گوناگون را باز بگذاریم. مردم باید قوی شوند و ساختار از سیاست گذاری بیشتر عدول نکند. اصل ۴۴ قانون اساسی دوباره بازاندیشی شود و وضعیت جدید داشته باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین خواسته مردم از نماینده مجلس چیست؟، تصریح کرد: الان یک حس نابرابری و تبعیض در جامعه وجود دارد. اول باید اعتماد عمومی را برگردانیم و مردم حس کنند که کشور مال همه آنهاست. مردم نباید این حس را داشته باشند که کسانی به مجلس یا شورای شهر می روند بنا است که بار خود را ببندند. نمایندگان پاکدست و شجاع و صاحب علم و تجربه میتواند این مشکلات را حل کند. ولی سوال این است که چرا قانون تعارض منافع اجرا نمیشود؟
زارعی گفت: ما در کشور قانون منع مداخله وزرا، نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات خارجی، قانون ممنوعیت اخد پورسانت، قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، بخش های مخالفت قانون مدیریت خدمات کشوری با رانتها و نابرابریها، قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴، بخش های قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی در مورد تعارض منافع ، قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان داریم ولی باز هم احساس نابرابری وجود دارد. یکی از کارهای مهم مجلس دوازدهم باید تقویت اعتماد عمومی مردم باشد. باید بر اجرای این قوانین نظارت باشد. مهمترین خواسته مردم از حکمرانان این است که با مردم شفاف باشید.
سمیه گلپورباید صدای جامعه کارگری و بازنشستگان در مجلس شنیده شود
سمیه گلپور کاندیدای لیست شورای وحدت اصولگرایان هم در جریان حضور کاندیداهای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ایسنا، با اعتقاد به شنیده نشدن صدای مستضعفان در مجلس یازدهم تاکید کرد و گفت: باید صدای جامعه کارگری و بازنشستگان در مجلس شنیده شود.
ادامه دارد ....